Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 18:51:14

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 106 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 13 4 5 6 7 8 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Re: Empathie
BerichtGeplaatst: 31-12-2009, 17:31:07 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 31-12-2009, 13:35:24
Berichten: 23
Ik heb dit enorm veel, ik voel altijd alles aan, wanneer iemand verdriet heeft, of woede heeft, of wanneer iemand heel vrolijk is, ben ik ook super vrolijk.
Ik kan ook heel goed mensen troosten, ik weet precies wat ze dan nodig hebben :)
En dat terwijl ik een stoornis heb waarbij wordt gezegd dat je weinig empathie vermogen hebt... :P
Maar gelukkig is dat niet zo :)
Ik geef heel veel om anderen, en dat is ook iets wat ik graag wil uitstralen, weet niet waarom, maar dat is heel belangrijk voor mij.
Zijn er mensen die zich hierin herkennen? :)


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Empathie
BerichtGeplaatst: 03-01-2010, 12:39:48 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 03-01-2007, 13:10:01
Berichten: 131
Locatie: Nijmegen
volgens mij worden hier 2 dingen door elkaar gehaald:
empathie; het kunnen in'leven' in anderen, in de achterliggende reden van acties/reacties en heldervoelen; het mee'leven' met anderen, dus gevoelens en ervaringen van een ander aanvoelen.
Als je het heldervoelen ervaart dan hoeft dit totaal niet empatisch te zijn omdat je aanvoelt hoe de ander zich voelt maar het begrip voor het gevoel opbrengen of je in kunnen leven wat het maakt dat die ander zich zo voelt of gedraagd staat daar los van.

je kunt dus empatisch ingesteld zijn zonder heldervoelend te zijn of heldervoelend ingesteld zijn zonder empatisch te zijn.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Empathie
BerichtGeplaatst: 03-03-2010, 17:19:39 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 28-02-2010, 19:27:26
Berichten: 17
ik ben zeer empatisch. ik kan me zelfs inleven in moordenaars e.d. maar helaas of ingeval van moordenaars gelukkig, ben ik niet heldervoelend. al voel ik wel als er ergens een sfeertje hangt.

_________________
ik wens je liefde, wijsheid, geluk en gezondheid!


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Empathie
BerichtGeplaatst: 29-05-2010, 09:10:05 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 02-07-2009, 12:03:07
Berichten: 781
Locatie: friesland
Silly schreef:
ik ben zeer empatisch. ik kan me zelfs inleven in moordenaars e.d. maar helaas of ingeval van moordenaars gelukkig, ben ik niet heldervoelend. al voel ik wel als er ergens een sfeertje hangt.


dat heb ik ook, ik weet niet of ik heldervoelend ben, maar ik kan me zowieso erg goed inleven. Ik moet ook erg snel huilen wanneer iets voor iemand emotioneel is of zelfs op tv bij films enz sneeuwwitje, heidi bij de simpelste dingen zelfs oprah winfrey lig ik al met een zakdoek.

Op school is dat soms best gênant. ik ben ook vegetarier omdat ik geen goed gevoel heb als ik vlees eet, ik vind het zo zielig voor de dieren, maar ik kan me ook inleven in mensen die niet vegetariër zijn , voor hun is het heel gewoon ze eten vlees zonder er eigenlijk bij na te denken, denken ze er wel bij na dan houden ze niet vast aan die gedachte :P kan het moeilijk uitleggen maar het gevoel snap ik.

Mijn lerares Ellen, die weet van mijn gevoeligheid en heeft me zelfs gewaarschuwd vorige week woensdag, we hadden informatie over hechtingsstoornissen ( doe opleiding jeugdzorg mbo-4 eerste jaar :D ) en ze zou een filmpje aandoen, ineens zegt ze Anna jij kan beter even weg gaan, ik dacht ojeeh wat heb ik gedaan, toen zei ze er komt iets met dieren inbeeld en ik denk niet dat dit nu even geschikt voor je is, ( ik was niet zo geaard die dag en had mijn dag al niet ) dus toen ging ik weg , even de gang op . Ik kreeg al haast tranen in me ogen toen ze zei dat er iets zieligs ging gebeuren met dieren.

ben haar daarvoor dankbaar!

Maar goed, wat houd heldervoelend in dan??

x Anna

Ik voel altijd snel wat een ander denkt/voelt is dat dan heldervoelend ?


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Empathie
BerichtGeplaatst: 31-07-2010, 18:39:34 
Offline
Moderator
Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 31-07-2010, 17:59:11
Berichten: 1583
Locatie: Oldenzaal
Net nieuw op het forum en kom meteen een bekend onderwerp tegen!

Ik ben dus ook empatisch,of heldervoelend,hoe je het ook wilt noemen. Ik weet pas wat het is sinds een paar jaar terug en ontdekte toen dat ik dit altijd al gehad heb. Ik voelde bijvoorbeeld als kind,als mijn ma uit bed kwam,wat voor humeur ze had. Ook nu als er iets mis is met iemand voel ik dat meteen. Ik vind dit niet vervelend of lastig,want ik heb dit altijd gehad. Als ik sommige reacties boven mij lees ben ik wel blij dat ik het niet voel als iemand ziek is o.i.d. Ik ben zelf al chronisch ziek dus als ik dat van iemand anders er ook nog bovenop krijg...knap als je het kan dragen :)

_________________
'To the library!'
"Sokka"

'Pants are an illusion, and so is death'
"Huu"


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Empathie
BerichtGeplaatst: 31-07-2010, 21:46:31 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 30-12-2006, 14:12:07
Berichten: 36
Locatie: Zuid-Holland
Ik ben ook behoorlijk gevoelig en empathisch. Ik vind het wel fijn tot een bepaalde hoogte. Wat ik wel vervelend vind is dat ik soms karakters, houdingen en manieren van spreken van mensen overneem als ik (te) lang met hen omga. Dat is ook de reden waarom ik regelmatig eventjes tijd voor mezelf alleen móét hebben, om weer genoeg tot mezelf te komen en mezelf niet te verliezen. Dat is mijn valkuil...

Silly schreef:
ik ben zeer empatisch. ik kan me zelfs inleven in moordenaars e.d.


Fijn om te lezen dat ik daarin niet de enige ben. Soms krijg ik wel eens het eigenaardige gevoel dat er toch iets mis is met mij, als ik weerzin voel bij mensen die een ander op puur die ene daad als een afschuwelijk, in en in slecht monster bestempelen, hoppa, zonder twijfel. Dan denk ik: ja maar die man moet ook een verhaal hebben gehad... De daad was niet goed, maar die mens die 'm pleegde daarvan weet je als buitenstaander toch bijna niets?

_________________
-~~~-


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Empathie
BerichtGeplaatst: 01-08-2010, 17:29:09 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 02-07-2009, 12:03:07
Berichten: 781
Locatie: friesland
Sterre89 schreef:
Ik ben ook behoorlijk gevoelig en empathisch. Ik vind het wel fijn tot een bepaalde hoogte. Wat ik wel vervelend vind is dat ik soms karakters, houdingen en manieren van spreken van mensen overneem als ik (te) lang met hen omga. Dat is ook de reden waarom ik regelmatig eventjes tijd voor mezelf alleen móét hebben, om weer genoeg tot mezelf te komen en mezelf niet te verliezen. Dat is mijn valkuil...

Silly schreef:
ik ben zeer empatisch. ik kan me zelfs inleven in moordenaars e.d.


Fijn om te lezen dat ik daarin niet de enige ben. Soms krijg ik wel eens het eigenaardige gevoel dat er toch iets mis is met mij, als ik weerzin voel bij mensen die een ander op puur die ene daad als een afschuwelijk, in en in slecht monster bestempelen, hoppa, zonder twijfel. Dan denk ik: ja maar die man moet ook een verhaal hebben gehad... De daad was niet goed, maar die mens die 'm pleegde daarvan weet je als buitenstaander toch bijna niets?


daar hadden we laatst een discussie over, over het inleven in moordernaars enz, helaas was ik 1 van de enigen die dat kon, fijn om nu te lezen dat jullie dat ook zo ervaren. We hadden het namelijk over onverwaardelijke liefde.

ik zei dat ik van iedereen houd, dus ook van hitler , ook van iemand die iemand neersteekt vanwege een mp3. Ik zei, die mensen hebben ook hun eigen verhaal. Waarom besluit iemand die dingen te doen? waarom deed hitler de dingen zoals hij die deed? wat voor gevoel had hij erbij? hoe ervaarde hij het leven zelf? ik vind dat we door de daden heen moeten kijken, naar de oorzaak en alles, dan treffen we dingen aan die niemand had kunnen bedenken. Ik keur de daden niet goed, dat niet maar ik houd ook van hun omdat het ook mensen zijn, ze ervaren de dingen heel anders, ze zien de dingen anders.

Ik vind het jammer dat er weinig mensen zijn die zich daarin kunnen inleven. En ook als iemand mijn ouders vermoord, die gedachte doet mij al pijn maar dan ook zal ik die persoon vergeven. Niet onmiddelijk natuurlijk maar na enige tijd. dan wil ik het ook persoonlijk tegen diegene zeggen in de gevangenis. Maar kijk ik weet jullie denken van "dat zeg je nu " maar ik heb het mezelf beloofd en ik heb er al met me ouders over gesproken dat ik dat zou doen en hun hadden hetzelfde gedaan.

Majah laatst was er ook een stuk bij op oprah winfrey, een aantal moordernaars kwamen aan het woord en ik heb letterlijk gehuild om hun. :cry:


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Empathie
BerichtGeplaatst: 02-08-2010, 08:25:43 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-07-2010, 11:18:28
Berichten: 907
Locatie: België
moordenaars verdienen het inleven niet ze hadden beter de straf van doodstraf gekregen een leven voor een andere
moordenaars zijn geen mensen, het zijn beesten die alleen verhalen gebruiken om zo snel mogelijk uit de kooien geraken, als ik kon zou ik iedere moordenaar doden, ik begrijp jullie dat jullie dat kunnen, maar dat soort mensen bestaat alleen uit leugens en nep verhaaltjes, als je het verhaal van hem zou wilt weten moet je eerst maandelang achter zoeken tot wanneer hij geen leugen vertelt..

_________________
Kennis is Macht Maar Om Kennis Te Krijgen Heb Je Macht Nodig

Het grootste probleem wat (niet) opgelost kan worden is de mens zelf

het mooiste geschenk dat je kan geven is hoop :)

Het moeilijkste voor de mens is voorgoed afscheid nemen van personen die hij graag heeft

Actie is gelijk aan Reactie


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Empathie
BerichtGeplaatst: 02-08-2010, 11:13:23 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 30-12-2006, 14:12:07
Berichten: 36
Locatie: Zuid-Holland
Wauw, Ewout... Wat een geweldig voorbeeld; in eerste instantie vind ik jouw reactie behoorlijk afschuwelijk, maar dit is precies wat ik bedoel.

Jij zegt letterlijk "Als ik kon zou ik iedere moordenaar doden". Dat zou jou ook tot een moordenaar maken. Besta jij volgens jou dan ook alleen maar uit leugens en nep-verhaaltjes? Ik denk van niet ;)

Iedereen heeft een schaduwzijde, en door die bij een ander te verafschuwen, ontken je eigenlijk een deel van jezelf. Maar het is absoluut niet altijd makkelijk om je eigen schaduwzijde onder ogen te zien... daar kan ik over meepraten.

_________________
-~~~-


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Empathie
BerichtGeplaatst: 02-08-2010, 13:49:28 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-07-2010, 11:18:28
Berichten: 907
Locatie: België
ga dan met een moordenaar trouwen en krijg kinderen die door hem mishandeld worden -.-
dat soort mensen moeten direct uitgeroeid worden, trouwens waarom doden heb je verschillende redene
de ene doet het voor het geld
de andere voor wraak
die doet het uit verdediging
nog een andere was perongeluk
en sommige moesten mensen doden omdat er oorlog was
en het laatste de domme mensen waar deze reacties over gaan, zijn mensen die andere mensen doden voor de lol
of voor hun macht te laten gelden, mensen die ik niet liever zou willen uitroeien zodat alle mensen eens veilig zijn -.-
probleem is er worden te veel van die soort mensen vervroegd vrijgelaten door ''psychologen'' die EMPATHISCH ZIJN -.- er zijn zoveel criminelen die als ze vrijgelaten worden, meestal herbeginnen en door die psychologen kunne zij herbeginnen en dus schade aan de andere mensen aanrichten. door te veel aan empathie kunne de families die hun zoon of dochter kwijt geraakte door de moordenaar niet eens wreken, ze moeten enkel hopen dat er niemand empathisch genoeg is om die moordenaar vervroegd vrij te laten, ze kunnen er niks aan doen, ze kunne alleen hopen hopelijk gaat hij ons gezin niet verder uitmoorden hopelijk laat hij/zij ons met rust. ik besteed liever me empathie aan de mensen die het nodig hebben
behalve mensen die heel erge verkeerde dingen gedaan heeft, zoals een meid verkrachten zoals iemand vermoorden
voor mij is het, 1ste leven neemt 2de leven, 1steleven moet ook eraan. -.-

_________________
Kennis is Macht Maar Om Kennis Te Krijgen Heb Je Macht Nodig

Het grootste probleem wat (niet) opgelost kan worden is de mens zelf

het mooiste geschenk dat je kan geven is hoop :)

Het moeilijkste voor de mens is voorgoed afscheid nemen van personen die hij graag heeft

Actie is gelijk aan Reactie


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Empathie
BerichtGeplaatst: 02-08-2010, 14:28:49 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 30-12-2006, 14:12:07
Berichten: 36
Locatie: Zuid-Holland
Brrrr...... Even wat afstand scheppen voor mezelf.... Zo. :oops: :P :)

_________________
-~~~-


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Empathie
BerichtGeplaatst: 02-08-2010, 16:36:54 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 02-07-2009, 12:03:07
Berichten: 781
Locatie: friesland
jeetje ewout! :shock: ik denk sowieso, als alle moordernaars uitgeroeit moeten worden waarom zijn ze hier dan op aarde? ze zijn hier niet voor niks, hun hebben ook hun lessen te leren en die leren we ze niet als we ze uitroeien om het op jou manier te zeggen. Ik keur de daden niet goed, maar er word alleen gekeken naar wat diegene heeft gedaan zoals : Jongen heeft man doodgestoken vanwege mp3 speler,

Wat schuilt daarachter? achter elke daad schuilt iets achter. Door die zin zien veel mensen alleen maar wat hij heeft gedaan, namelijk een man doodgestoken vanwege een mp3. Is dat zo? dat is wat de mensen zien, maar wat de mensen niet zien is de diepliggende reden, mensen kijken alleen naar de zin "vanwege z'n mp3" maar als je nou eens dieper kijkt, echt dieper, als mensen eens dieper zouden grafen dan vind je vaak het gene dat ervoor heeft gezorgt dat hij die stap zette, wat hij erbij voelde/dacht enz. Het zijn mensen, geen monsters die je moet uitroeien. Ze zijn hier allemaal voor hulp en die kunnen we niet geven door ze uit te roeien. Ze ervaren vaak de dingen anders, zien de dingen anders, voelen de dingen anders. Nou zeg ik niet dat we ze als koninginnen ofzo moeten behandelen, dat niet maar help deze mensen ook door erachter de komen wat ervoor heeft gezorgt dat hij die daad heeft gemaakt, en nee dat is niet vanwege de mp3.

Ik kan wel uren hierover doorgaan maar dan word mijn punt alleen nog maar onduidelijker. Regressie therapie zou ook goed voor ze zijn, veel moordernaars blijken ook gevoelig te zijn en veel kiezen voor de mindere kant, eigen keus? ja dat wel maar wij mensen maken allemaal keuzes, en niet allemaal zijn we trots op de keuzes die we maken maar hebben we ervan geleerd? JA! zelfs al denken we van niet , je leert van elke ervaring die je meemaakt

x Anna


Laatst gewijzigd door Willow op 02-08-2010, 17:41:17, 2 keer totaal gewijzigd.

Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Empathie
BerichtGeplaatst: 02-08-2010, 17:09:41 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 30-12-2006, 14:12:07
Berichten: 36
Locatie: Zuid-Holland
Mooi gezegd Anna, ik kan mij goed vinden in je antwoord. Ik snap ook dat er mensen zijn die het niet kunnen begrijpen. Maar meer uitleg heeft vaak niet zo veel zin om een ander te overtuigen. En eigenlijk moeten we dat ook niet willen.

Benoemen hoe je er zelf tegenaan kijkt is denk ik het beste. Sommige mensen die er aan toe zijn kan het aan het denken zetten en dat is heel mooi, andere mensen worden er boos van. Iedereen vindt voor zichzelf een weg in hoe hij of zij met zulke mensen/berichten omgaat.

_________________
-~~~-


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Empathie
BerichtGeplaatst: 02-08-2010, 17:15:54 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 02-07-2009, 12:03:07
Berichten: 781
Locatie: friesland
Sterre89 schreef:
Mooi gezegd Anna, ik kan mij goed vinden in je antwoord. Ik snap ook dat er mensen zijn die het niet kunnen begrijpen. Maar meer uitleg heeft vaak niet zo veel zin om een ander te overtuigen. En eigenlijk moeten we dat ook niet willen.

Benoemen hoe je er zelf tegenaan kijkt is denk ik het beste. Sommige mensen die er aan toe zijn kan het aan het denken zetten en dat is heel mooi, andere mensen worden er boos van. Iedereen vindt voor zichzelf een weg in hoe hij of zij met zulke mensen/berichten omgaat.


Dankje wel Sterre :D mijn bedoeling is ook niet om hem te overtuigen, zou mooi zijn als dat lukt maar ieder heeft z'n eigen keuzes en z'n eigen inzicht hierin. Ik geef je ook gelijk , iedereen vindt voor zichzelf een weg in hoe hij of zij met zulke mensen/berichten omgaat, zo zie ik dat ook :D

Leuk om iemand te leren kennen die er hetzelfde over denkt!

x Anna


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Empathie
BerichtGeplaatst: 05-08-2010, 17:17:42 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-08-2009, 14:11:24
Berichten: 202
Locatie: Heist op den berg-België
Nemesis schreef:


Heldervoelen en helderweten zijn de meest voorkomende gaves bij emphatisten.


Interessant om weten...Ik heb inderdaad een groot empathisch vermogen én ik ben heldervoelend. Komt het ene dan uit het andere voort???

_________________
United we stand,devided we fall.Let's stand together for once and for all


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 106 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 13 4 5 6 7 8 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl