Ik denk dat je de spiritualiteit niet hoeft te redden van misbruik of een of andere vorm van corruptie.
Immers, als het niet gericht is op geestelijke groei, op bewustwording, op het toenemen van de liefde, op het laten bloeien van de mensheid... dan is het toch geen spiritualiteit?
Spiritualiteit kan niet misbruikt worden, net zoals liefde niet kan schaden.
Spiritualiteit is de zuiverheid die overblijft als al het andere weg valt.
Je kunt allerlei paranormale gaven proberen te ontwikkelen uit egoïstisch motief, maar hoewel spirituele groei vaak leidt tot paranormale gaven, is het toch niet hetzelfde. Ook staat spiritisme of spiritualisme niet gelijk aan spiritualiteit.
Al die vormen van vaardigheid en macht die je zou kunnen ontwikkelen op je spirituele pad, zijn gewoon deel van het totaal aan vaardigheden en macht, die een persoon heeft. Ze zijn geestelijk, ja, maar daarmee zijn ze nog niet iets wat beschermd moet worden tegen de onwetendheid van de massa..
Dus je kan uittreden en doet dat om er lol aan te beleven.. nou en? Dus je praat met geesten en probeert daarmee de loterij te winnen, nou en?

Lijkt me lache als dat je lukt

. Maar ik geloof niet dat het kan.
Doe toch niet zo.. verontwaardigd, dat je geliefde spiritualiteit misbruikt wordt, alsof het (de spiritualiteit) daar zelf wakker van ligt! Is dat het nieuwe religieuze gebod, waar spirituelen aan moeten gehoorzamen? Gij zult de heilige koeiehoorn niet ondersteboven houden bij volle maan, tenzij haar onderkant bedekt is met hertenleder.
Ik begrijp dat je spiritualiteit inderdaad liefhebt, en graag ziet dat ze gebruikt wordt voor haar 'bestemde' doel. Maar eerlijk gezegd zie ik écht niet hoe je spiritualiteit kunt misbruiken. Ik zie niet eens hoe je het kunt gébruiken. Ik gebruik spiritualiteit niet, maar mijn manier van denken, van verkennen, van evalueren, van discussiëren, van geloven, van willen en verlangen IS spiritueel, omdat het het hoogste doel nastreeft. En als het dat niet doet, dan is het dat niet!
Kun je spirituele kennis misbruiken? Hm, ik vraag het me af. Het enige wat ík er mee kan, is proberen liefdevoller te worden. Tsja, met wat mensenkennis en een vlotte babbel kun je wel mensen oplichten.. maar dat is dan niet echt spirituele kennis maar meer een soort praktische, met vallen en opstaan aangeleerde "hoe overleef ik op straat" kennis met wat spirituele elementen erin.
Als je verstand hebt van olie, dan kun je mensen oplichten in de energiebusiness. Als je verstand hebt van geld, kun je mensen oplichten in de financiële sector. Als je verstand hebt van spiritueel gedachtegoed, dan kun je mensen oplichten die op zoek zijn naar wijsheid. Dat maakt het nog niet kwalitatief spiritueel, alleen maar thematisch.