Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 20:26:46

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Genezing met behulp van planten
BerichtGeplaatst: 02-07-2012, 19:06:59 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 30-06-2012, 22:22:38
Berichten: 13
Locatie: Amsterdam
Heei allemaal ,
Ik twijfelde waar ik dit bericht het beste kon zetten, bij genezing of bij creatieve bezigheden dus koos ik maar voor allebei.
Sinds kort heb ik een grote belangstelling voor "genezing met behulp van planten". Ik probeer zoveel mogelijk plantensoorten op te zoeken en hun werking te noteren.
Op dit moment heb ik erg plezier daarmee maar wil ik mijn kennis uitebreiden, nu wil ik leren tuinieren zodat ik mischien later mijn eigen kleine "sprookjes tuintje" heb.
Helaas heb ik geen tuin en ben ik vroeger niet met mijn school naar het schooltuin geweest, want dat zou nu wel handiger geweest zijn. Ik vroeg me af of iemand hiermee ervaring heeft en of hij/zij een buurtcentrum/tuincentrum/organisatie in de buurt van Amsterdam kent, die workshops geeft of activiteiten organiseert of hulpjes nodig heeft, voor tuinieren. Ook wou ik vragen of iemand ervaring of tips heeft voor "genezing met behulp van planten"

Groetjes, Catherina.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 02-07-2012, 19:20:41 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 08-04-2010, 15:31:13
Berichten: 1507
Locatie: Helmond
Als je geen tuin hebt, heb je dan wel een balkon? Of een dakterras?
Ik heb vaak gehoord dat mensen zonder tuin op hun balkon een bak hadden staan van 1m x 1m, en iets van 30-40 cm hoog.
Dan hadden ze vaak van die witte plastic latjes erop gemaakt aan de open bovenkant wat het geheel in 9 stukken deelt.
Tuinieren is verder helemaal easy as pie.
Je propt wat zaadjes (verspreid) in de grond, en goed nat houden ;).
(Zo'n bak kun je zelfs op je slaapkamer zetten met een felle lamp erop, of op je zolder..)

Hoe genees jij met planten?
Ik dacht zelf aan de bladeren van de plant en de bloemen over de pijne plek wrijven, of het fijnmalen en er een soort papje van maken.. En dat opsmeren.

Ga lekker veel uitproberen,
Planten maken weer nieuwe zaadjes dus je komt nooit zonder te zitten!

_________________
'Trouble to Make, Problems to solve.'


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 02-07-2012, 23:41:04 
Offline
Feniks
Feniks
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 17-06-2008, 21:07:13
Berichten: 2689
Zeker een leuk onderwerp!

De onderstaande technieken zijn in mijn ogen de 3 handigste manieren om de essentie van de planten onttrekken.

- Tinctuur (alcohol, als het niet anders kan, azijn) 2-3 weken, 2 jaar houdbaar.
- Infusie (Heet water of olie) 15 - 30 minuten, niet lang houdbaar in het geval van water, olie zie maceratie.
- Maceratie (koud water of olie) 2-3 weken, ongeveer 1 jaar houdbaar mits fysieke kruiden zijn onttrokken.

Je kunt natuurlijk ook de plant zelf opeten, maar het is leuker (en langer houdbaar) om er iets mee te doen.
Er zijn ook nog wel andere methoden, zo kan je kruiden aan de suiker of het zout toevoegen en een poos laten staan. Maar bovenstaand heb je toch wel de basis.

Olie en alcohol zijn voor de houdbaarheid het handigst. Daarna azijn en op de laatste plaats water.
Ook moet je kijken welke techniek zich het beste leent voor de plant die je gebruikt en het doel dat je voor ogen hebt. Hete olie of water kunnen een kruid 'doodslaan' waardoor je je doel voorbij schiet.

Een tijmdrank tegen de hoest is bijvoorbeeld niet zo handig als tinctuur. Er wordt relatief veel van gebruikt en voor je het weet hoest je niet meer omdat je dronken bent in plaats van dat de kruiden je geholpen hebben ;)

Leuk leuk onderwerp... Schrijf eens een beetje over wat je allemaal al bent tegen gekomen!

ClygonGravity, Natuurlijk kan je planten ook gebruiken om direct op de huid te smeren. Wie kent niet de Dovenetel, Weegbree of Hondsdraf tegen brandnetel jeuk niet?

_________________
If it looks like a duck,
and quacks like a duck,
we have at least to consider the possibility that we have a small aquatic bird of the family anatidae on our hands.”

Douglas Adams


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 02-07-2012, 23:54:09 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 08-04-2010, 15:31:13
Berichten: 1507
Locatie: Helmond
Wat doe je dan met dat goedje van alcohol zout peper en planten?

Net als thijmsiroop een volle lepel door je strot jassen?

_________________
'Trouble to Make, Problems to solve.'


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 03-07-2012, 11:08:20 
Offline
Feniks
Feniks
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 17-06-2008, 21:07:13
Berichten: 2689
De alcohol (tinctuur) gebruik je oraal in kleine druppels. Kan je vermengen met wat water tegen de smaak.

Zout en suiker niet mengen natuurlijk :) Maar je kent bijvoorbeeld vanille suiker toch? Dat is wat ik bedoel, je kan ook tijmsuiker of rozemarijnzout maken. Is vooral lekker in je eten. Ik weet niet of het hetzelfde 'helende' affect heeft.

Tijmsiroop wordt hetzelfde gebruikt als gewone hoestsiroop. Een volle lepel en dan lekker gorgelen :)
Smakelijk geluid ook.

_________________
If it looks like a duck,
and quacks like a duck,
we have at least to consider the possibility that we have a small aquatic bird of the family anatidae on our hands.”

Douglas Adams


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 03-07-2012, 11:24:21 
Offline
Dwerg
Dwerg
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 05-06-2012, 08:13:52
Berichten: 424
Locatie: belgie
Ik kweek kruiden gewoon in bloempotjes aan mn raam. Voldoende water geven en zonlicht en die gaan al een tijdje mee :)

_________________
“We dance for laughter, we dance for tears, we dance for madness, we dance for fears,
we dance for hopes, we dance for screams, we are the dancers, we create the dreams.”


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 03-07-2012, 20:08:16 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
Ik heb wel ervaring met planten en met geneeskrachtige kruiden en zo, maar ik ben er al lang niet meer mee bezig geweest. Als je eens iets wil weten kan ik misschien helpen.

Ten overvloede, maar voor een jongerenforum wel relevant:
Ik wil met klém, ik herhaal: met klém, benadrukken dat je beter niet zomaar hier en daar informatie kunt gaan noteren over planten en hun werking. Dat is niets persoonlijks, maar iets algemeens. :wink: Vaak is informatie sterk vereenvoudigd, staat er niet goed bij wat bijwerkingen kunnen zijn, wat het positieve en negatieve effect is van een combinatie met andere planten, en ook niet wat eventuele contraindicaties zijn. Er bestaan heel degelijke boeken (ja, ook wetenschappelijke), maar je moet ze net even weten te vinden.

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 03-07-2012, 21:28:16 
Offline
Feniks
Feniks
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 17-06-2008, 21:07:13
Berichten: 2689
Uiteraard Kiro!

_________________
If it looks like a duck,
and quacks like a duck,
we have at least to consider the possibility that we have a small aquatic bird of the family anatidae on our hands.”

Douglas Adams


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 26-01-2016, 21:44:50 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 15-09-2015, 19:45:50
Berichten: 57
hoi alllemaal

ik heb verschillende boeken hierover en een daarvan(geheel fantasy daar hou ik van)
een daarvan is heksenkind, monica furlong.
er staat een betje info over kruiden in.

_________________
with her brave wings, she can fly!


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl