Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 29-03-2024, 13:40:42

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 10-03-2005, 11:33:22 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 03-02-2005, 21:06:22
Berichten: 41
Locatie: Den Haag
Telkens heb ik een idee voor mijn eindscriptie (PABO) dat direct afgekeurd wordt door de opleiding. Blijkbaar is mijn idee van een scriptie schrijven niet hetzelfde als dat van de Pabo. De ideeen:

1 Helder onderwijs >> traditioneel onderwijs is teveel maatschappijgericht (kennis, verstand), ander onderwijs (bijv, iederwijs) is teveel kindgericht (gevoel, intuitie). Wat versta ik onder goed onderwijs.

2 Wat is mijn visie op goed onderwijs, welke visies bestaan er, bij welke bestaande visie sluit mijn visie het meest aan, oftewel, bij welk soort school ben ik het meest op mijn plek.

Beiden afgekeurd omdat het teveel over mezelf gaat. Het is de bedoeling dat ik schrijf voor een grotere groep. Daarbij moet alles wetenschappelijk onderbouwd en bewezen zijn. Sommige onderwijsvernieuwers zijn nog te nieuw om daar conclusies uit te trekken dus>> onbruikbaar. (Pabo)

Filosoferen met kinderen vind ik interessant alleen weet ik hierbij geen duidelijke onderzeoksvraag te stellen. Wie kan mij helpen, wie heeft een idee over een goed onderwerp voor mijn scriptie dat aan alle eisen voldoet die de Pabo stelt? (nuttig voor een grotere groep, alles wetenschappelijk onderbouwd) Is er iemand die zin heeft om mijn scriptie te schrijven?? haha
Lydia


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 10-03-2005, 12:11:20 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 13-10-2004, 19:42:50
Berichten: 1512
Locatie: Den Hoorn zh
- Hoe staan de kinderen zelf tegenover het onderwijs? (soort van klantenonderzoek) Welke dingen zouden zij zelf graag willen leren?

Je kunt ook de ouders bij dit onderzoek betrekken.

- Wat is de kwaliteit van het huidige ieder onderwijssysteem, (hoe uit zich dat bv in de vervolgstudies van de scholieren, hoe vinden de ouders het, klopt het met de verwachtingen die zij hadden, hoe zou het anders kunnen etc.)

- Op welke wijze kan er een combinatie worden gemaakt tussen iederonderwijs en het "reguliere" onderwijssysteem? Wat zijn de cruciale verschillen en overeenkomsten in dit onderwijs en hoe breng je deze twee samen (door verschillen te reduceren en de overeenkomsten te benadrukken)

uhhmmuhhhmmm drie tot nog toe, is dit wat of moet ik in een andere richting denken?

Liefs Carina ;)

_________________
oog om oog maakt de wereld blind


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 10-03-2005, 13:38:05 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 21-11-2004, 20:40:36
Berichten: 1174
Locatie: Hoeksche Waard
Afgekeurd??
Wat balen zeg!
En je was nog wel zo enthousiast!
Ik zou ook niet zo snel een onderwerp weten.
Ik heb van ellende toen een geschiedenisonderwerp gekozen.
Omdat iedereen hetzelfde deed, onderwerpen werden afgekeurd, enz.
Dit was veilig, en heeft nog nooit iemand geschreven.
Nu wordt-ie als voorbeeld gebruikt voor 4dejaars. Hoe het ook anders kan, een scriptie schrijven.
Maar goed, hier heb jij weinig aan.

Die eerste van carina is ook een goede. Heeft een klasgenootje van mij toen ook gedaan. Is veel gaan interviewen. Kinderen op basisschool en middelbare, studenten, ouders, leerkrachten, enz.
Dat gebundeld en vergeleken met een aantal onderwijsvormen e.d. (adaptief, klassikaal, maar ook Montessori, vrije school).

_________________
"Jij ziet dingen die er niet zijn," zei hij.
"Er zijn dingen die jij niet ziet," dacht ik.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 11-03-2005, 09:28:48 
Offline
Admin
Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 14-02-2005, 11:29:47
Berichten: 3161
Locatie: Enschede
Euh... nee ik wil jouw eindscriptie niet schrijven, ik heb al genoeg moeite met m'n eigen scriptie.
Ik heb wel vast geprobeerd wat tips en ideeen voor je te bedenken.

Je zou op zoek kunnen gaan naar oude scripties en die voor iedeeen door kijken. Als je dan een onderwerp vindt wat jou heel erg aan staat kun je een soort van vergelijkend warenonderzoek doen. Vergelijken van de stand van zaken van toen en de stand van zaken nu.

Zelf had ik bij mijn eigen sriptie onderwerp m'n onderzoeksvraag veel te breed. Dit heb ik geprobeerd om kleiner te maken door steeds er over te brainstormen en steeds te kijken naar welke kleine stukjes van de zin kleiner kunnen.

Filosoferen met kinderen is inderdaad erg leuk. Hoe je dat in een sriptie kunt verantwoorden is inderdaad een stuk lastiger. Ben toch nog tot een ideetje gekomen.
    Wat is de visie van de verschillende onderwijssystemen ten aanzien van het filosoferen met kinderen?
Het filosoferen met kinderen zul je waarschijnlijk dan nog wel kleiner moeten maken, dit door duidelijk te maken wat jij hier onder verstaat. (Daar kun je meteen een onderdeel van je scriptie aan weidden.)
Het is dan nuttig voor een grotere groep, omdat het verschillende onderwijssystemen met elkaar vergelijkt. Het is wetenschappelijk onderbouwd omdat je de visies van de grondleggers van de verschillende onderwijssystemen vergelijkt, dit is uit de literatuur te halen en is dus wetenschappelijk onderbouwd (lijkt mij).

Je kunt ook in plaats van filosoferen met kinderen het meer richten op de verschillende ideeen van kinderen. Je zou dan iets kunnen krijgen als:
    Wat is de visie van de verschillende onderwijssystemen op de eigen inbreng van de kinderen binnen het onderwijs?

Een paar andere ideeen zijn:
    * Het overheidsbeleid verandert constant, ook ten aanzien van het onderwijs. Wat is de invloed of wat kan de invloed zijn van het overheidsbeleid van deze regering op het onderwijs? Dit kun je bijvoorbeeld nog kleiner maken door een klein stukje overheidsbeleid te nemen dat speciefiek geld voor een bepaalde doelgroep, een bepaalde tak van onderwijs.

    * Tegenwoordig word veel integratie gestimuleerd van "gehandicapte kinderen" in het normale reguliere onderwijs. (Rugzakbeleid heet dat dacht ik.) Wat is de invloed van het rugzakbeleid op de verschillende betrokkenen? Invloed op ouders, invloed op gehandicapte kinderen en niet-gehandicape kinderen, invloed op de docenten, invloed op de manier van lesgeven, visie van deskundigen hier op, hoe verloopt dit beleid totnogtoe, enz.

    * Op dit moment zijn veel mensen bezig met het spirituele (niet alleen op deze site) en word hier ook veel over geschreven in boeken, tijdschriften en internet. Begrippen als Nieuwetijdskinderen, sterrekinderen, enz. krijgen steeds meer bekendheid. Je zou dan kunnen komen op iets als de volgende onderzoeksvraag: Op welke manier krijgen spirituele begrippen een plaats in het huidige onderwijs?

Ik merk dat mijn laatste ideeen zo wat "losse brainstormen" zijn die niet echt aansluiten op wat jij zelf zei, hier heb je dan ook waarschijnlijk niet veel aan. Het belangrijkste vind ik om iets te zoeken waar jouw eigen interesse naar uit gaat. Je moet iets kiezen wat je voor jezelf kunt doen anders verlies je snel je interesse en kan het moeilijker worden om goed bezig te zijn met je scriptie.

Ben benieuwd of je hier iets aan hebt.
In elk geval succes gewenst met je scriptie!

_________________
Zonnige en liefdevolle groetjes,

Pluisje.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 07-04-2005, 13:19:11 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 03-02-2005, 21:06:22
Berichten: 41
Locatie: Den Haag
Inmiddels heb ik een andere begeleider en al mijn ideeen zijn goedgekeurd!!! Jullie bedankt voor het meedenken.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 07-04-2005, 13:32:18 
Offline
Admin
Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 14-02-2005, 11:29:47
Berichten: 3161
Locatie: Enschede
Hey Lydia,

super dat je nu een andere begeleider hebt en je ideeen nu wel zijn goedgekeurd! :D

Sterkte en veel plezier gewenst met het maken van je scriptie! :lol:

Laat nog maar eens horen hoe het staat met de vorderingen! :)

_________________
Zonnige en liefdevolle groetjes,



Pluisje.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl